Upadłość konsumencka 2019

Ilość upadłości konsumenckich w 2019 roku będzie rekordowa. W pierwszym półroczu 2019 roku ogłoszonych zostało już 3821 upadłości konsumenckich. Jest to prawie tyle co w całym roku 2016, a porównując pierwsze półrocze poprzedniego roku do obecnego ilość upadłości konsumenckich orzeczonych przez sądy wzrosła o 17 procent.

upadlość konsumencka 2015 - 2019

Upadłość konsumencką z roku na rok ogłasza coraz więcej osób. Począwszy od roku 2014, kiedy to wprowadzono nowe przepisy dotyczące upadłości osób fizycznych, liczba wniosków o upadłość składanych do sądów wzrasta lawinowo, a sądy coraz częściej przychylają się do tych wniosków.

Według statystyk Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej od zmiany przepisów ustawy „Prawo upadłościowe i naprawcze” do dzisiaj upadłość konsumencką ogłoszono w stosunku do 22,5 tysiąca osób fizycznych. Trzeba nadmienić, że w dalszym ciągu sądy odrzucają ponad połowę wniosków. Na tej podstawie można wnioskować, że zapotrzebowanie na oddłużenie jest znacznie większe i tych upadłości będzie jeszcze więcej.

Przypomnijmy, że od 1 stycznia 2015 osoby fizyczne, które straciły zdolność do spłaty bieżących zobowiązań, na podstawie ustawy Prawo upadłościowe (Dz. U. 2003 Nr 60 poz. 535), mogą ubiegać się o oddłużenie lub redukcję zadłużenia. Wcześniej takie prawo mieli tylko przedsiębiorcy. Procedura przeprowadzenia upadłości konsumenckiej nie jest skomplikowana. Należy przygotować stosowny wniosek i złożyć w wydziale gospodarczym sądu rejonowego. Sąd na podstawie wniosku o upadłość przeprowadza postępowanie, w wyniku którego powstaje plan spłaty wierzycieli. Po spełnieniu wszystkich wymagań osoba, wobec której ogłoszono upadłość konsumencką zostaje oddłużona, a wcześniejsze postępowania sądowe i egzekucyjne prowadzone przeciwko dłużnikowi zostają unieważnione.

Ogłoszenie upadłości konsumenckiej to często jedyna możliwość rozpoczęcia nowego życia, przez osoby które wpadły w spiralę zadłużenia i nie mają szans na spłatę długów.